• تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 0:00
  • کد خبر : 3857
  • چاپ خبر
حبیب درزیان /سردبیر نشریه هوتو

احداث پتروشیمی بهشهر ؛ جدال میان منطق و احساس

پتروشیمی شهرستان بهشهر همچنان در هاله‌ای از ابهام است و موافقان و مخالفان فراوانی دارد مخالفت با احداث پتروشیمی گذری به قهقرای عقب ماندگی

 

✍حبیب درزیان_ سردبیر نشریه هوتو

✅ پتروشیمی شهرستان بهشهر همچنان در هاله‌ای از ابهام است و موافقان و مخالفان فراوانی دارد.

اما با نگاهی ژرف به موقعیت اجتماعی منطقه و وجود معضلات بیش از حد اجتماعی همچون بیکاری و آسیب های ناشی از این معضل مثل طلاق و بزهکاری که آمار بالایی را در میان شهرستان های استان به خود اختصاص داده است بسیاری از صاحب نظران احداث پتروشیمی را، راهی برای کاهش معضلات و عواقب ناشی از آن می دانند.
این در حالیست که مخالفان آن را دلیلی برای نابودی منابع طبیعی و محیط زیست در آینده می پندارند درحالی که به گفته مجریان احداث این واحد صنعتی، پتروشیمی ده ها کیلومتر از فضای طبیعی میانکاله و محل اتراق پرنده های زمستان گذران فاصله دارد و به عقیده آنها گره زدن پتروشیمی با میانکاله حربه مخالفان جهت جلوگیری از توسعه و ترقی شهرستان است.
آنچه که می توان به عنوان نقطه قوت احداث آن دانست این است که شکوفایی صنعت پتروشیمی باعث رفع بسیاری از معضلات اجتماعی همچون بیکاری و عواقب ناشی از آن خواهد شد ، هر چند در صرفه جویی از خروج ارز و خودکفایی در تولید مواد پتروشیمی هم از فواید اصلی آن به شمار می رود .
از سویی دیگر بانیان احداث این صنعت بارها اعلام کرده اند که برای جلوگیری از آسیب های احتمالی خروج پسماندهای شیمیایی کارخانه با در نظر گرفتن تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا بر این مشکلات فائق خواهند آمد و صدمات جدی از این بخش به محیط زیست وارد نخواهد شد.
با تمام توضیحات و راهکارها این روزها شاهد عکس‌العمل‌های مختلف عده ای در راستای احداث پتروشیمی هستیم؛ برخی موافق ایجاد این صنعت و افزایش اشتغال در منطقه به دلیل بیکاری افسارگسیخته و برخی هم به دلیل همسایگی پتروشیمی با شبه جزیره میانکاله به عنوان ذخیره‌گاه زیست محیطی و بهشت هزاران پرنده و موجودات آبزی با پویش « نه به پتروشیمی» تلاش دارند تا مسؤولان را از این تصمیم و راه‌اندازی این صنعت منصرف کنند.
با نگاهی به کشورهای صنعتی دنیا که هم گردشگری را در سطح عالی خود دنبال می کنند و هم صنعت و پویایی را به معنای واقعی کلمه حفظ کرده اند می توان دریافت که راهکارهای زیادی وجود دارد که هم صنعت را به غلتک توسعه گذاشت و هم محیط زیست را دچار بحران نکرد.
اگر واقعا با این عقیده که پتروشیمی به معنای مرگ محیط زیست است به ماجرا نگاه کنیم پس کشورهایی که بیشترین صنعت پتروشیمی را دارند الان باید عاری از هرگونه فضای سبز و منابع طبیعی باشند که به واقع اینطور نیست.
از سویی دیگر مخالفان باید با ارائه دلایلی منطقی و متقن مخالفت خود را ارائه نمایند آن وقت ما نیز بیرق مخالفت خواهیم گرفت اما نه اینکه با سوار شدن بر احساسات مردم و بسیج ساختن سلبریتی های منفعت طلب و همراه با رسانه های خارج نشین معاند کشور در روند توسعه منطقه اخلال ایجاد کنند.
باید پذیرفت که هر پیشرفتی نیازمند هزینه است و نمی‌توان به بهانه حفظ محیط زیست از توسعه صنایع دور ماند و این در حالیست که در بسیاری از نقاط کشورمان بسیاری از صنایع با رعایت فاکتورهای زیست محیطی مجوز فعالیت دارند و ضمن ایجاد اشتغال، موجب حفظ محیط زیست هم شده‌اند.
در خاتمه باید این موضوع را مد نظر قرار داد که آیا قبل از احداث این صنعت میانکاله و محیط زیست منطقه به واسطه سهل انگاری و بی توجهی مسئولان در جایگاه های مختلف آسیب ندیده است ؟ آیا بارها میانکاله با خطاهای اجتماعی و فردی دچار حریق و آتش سوزی نشده بود ؟ آیا بارها حیوانات منطقه طعمه شکارچیان و قاچاقچیان حیوانات قرار نگرفته بودند ؟ چرا کسی پلاکارد برای حفظ میانکاله در دست نگرفته بود ؟
آنچه که واضح است ، امروز بیشتر از هر زمان دیگری منطقه به ایجاد بسترهای لازم در زمینه تضمین اشتغال جوانان نیاز دارد و احداث پتروشیمی ایمن ترین مسیر برای دستیابی به این هدف است

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.