• تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 مهر 1402 - 9:55
  • کد خبر : 4496
  • چاپ خبر
تصاویری گرافیکی از این سازه مهم و زیبای ارتباطی در شرق مازندران

نصب سازه پُل سد گلورد در خط پایان

ساخت پل گلورد هرچند که یکی از زیر طرح های سد گلورد محسوب می‌شود، اما با توجه به حجم بالای کار، نقش مهم در آبگیری کامل سد و تأمین آب کشاورزی کشتزارهای شرق مازندران، ایجاد امنیت تردد برای ساکنان روستاهای مناطق بالادست و به وجود آوردن یک جاذبه کم‌نظیر گردشگری در شرق مازندران، به تنهایی پروژه‌ای برجسته برای مازندران به شمار می‌آید

نصب سازه پُل سد گلورد در خط پایان

انتظار برای بهره‌برداری از پل سدگلورد که از نظر طول و بزرگی سازه، قرار است دومین پل فلزی زیرقوسی کشور باشد و پیرو آن آبگیری کامل سد به ماه‌های پایانی رسیده است. ‎

 

پل سد گلورد که از نظر طول و بزرگی سازه پس از “پل کارون چهار”، قرار است دومین پل فلزی زیرقوسی کشور باشد به مرحله نصب قطعات سازه و عرشه‌گذاری نزدیک شده است.

همه اقدامات مربوط به پیش از نصب عرشه‌ها اعم از حفاری گمانه، بتن‌ریزی، کابل‌گذاری و مهار فنداسیون تقریبا به پایان رسیده و با افزایش حمل قطعه‌های پل به محوطه کارگاه، کم‌کم باید عرشه‌گذاری یکی از متفاوت‌ترین و زیباترین پل‌های شمال ایران را مشاهده کرد.

ساخت پل گلورد هرچند که یکی از زیر طرح های سد گلورد محسوب می‌شود، اما با توجه به حجم بالای کار، نقش مهم در آبگیری کامل سد و تأمین آب کشاورزی کشتزارهای شرق مازندران، ایجاد امنیت تردد برای ساکنان روستاهای مناطق بالادست و به وجود آوردن یک جاذبه کم‌نظیر گردشگری در شرق مازندران، به تنهایی پروژه‌ای برجسته برای مازندران به شمار می‌آید.

حالا با تکمیل عملیات فنی و اجرایی پیش از نصب عرشه‌ها، ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست منطقه، پس از سال‌ها انتظار برای عبور از مسیری ایمن و کوتاه‌تر امیدوار شده‌اند و انتظار کشاورزان شرق مازندران هم برای آبگیری کامل سد گلورد و پایان مشکلات تأمین آب در فصل کشاورزی هم رو به پایان است.

کارفرمای این طرح که شرکت آب منطقه‌ای مازندران است، حالا در آستانه آغاز مرحله پایانی ساخت پل برای نخستین بار تصاویری گرافیکی از این سازه مهم و زیبای ارتباطی در شرق مازندران را برای انتشار در اختیار رسانه‌ها قرار داده که سیمایی کلی از این پل را ارائه می‌دهد.

پایان یافتن عملیات فنی و اجرایی پیش از نصب قطعات سازه پل را مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران تایید می‌کند و می‌گوید: در روزهای اخیر به طور تقریبی همه اقداماتی که باید پیش از نصب قطعات سازه پل و عرشه‌گذاری انجام می‌شد به پایان رسیده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در روزهای آتی و تا پیش از پایان مهر عملیات نصب قطعات آغاز می‌شود.

حیدر داوودیان اظهار می‌کند: در ماه‌های اخیر با تلاش شبانه‌روزی همکاران در طرح سد گلورد و پیمانکار طرح، عملیات پیچیده و فشرده اجرای زیرساخت‌های نصب عرشه انجام شد و خوشبختانه اکنون در مرحله نصب قطعات سازه پل قرار داریم.

وی می‌افزاید: با وجود اینکه به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه و همچنین برخورد به لایه‌های سنگی و صخره‌ای در حفاری‌های گمانه مربوط به فنداسیون پل سختی این بخش از عملیات بیشتر و سرعت اجرا در بعضی مواقع کندتر شده بود، اما تلاش شبانه‌روزی کادر اجرایی نتیجه داد و طبق پیش‌بینی‌ها تا در روزهای آتی و تا پیش از پایان ماه مهر نصب قطعات سازه پل آغاز می‌شود.

به گفته داوودیان برای اجرای زیرسازی و فنداسیون پل گلورد سه هزار و ۳۰۶ متر مکعب بتن‌ریزی انجام شد که شامل پایه‌ها و کوله‌های این پل می‌شود. ضمن این‌که بخش مهمی از عملیات اجرایی مربوط به حفاری گمانه به منظور کابل‌گذاری و مهار فنداسیون‌ها بود که انجام شد. مجموع حفاری‌های انجام شده برای تکمیل زیرساخت‌های نصب عرشه پل نیز ۲ هزار و ۶۸۸ متر بود که به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان می‌کند: امیدواریم بتوانیم به سرعت و با نهایت دقت و کیفیت و ایمنی این سازه مهم و زیبا را تا دهه فجر امسال به مردم منطقه که سال‌ها منتظر بهره‌برداری از آن بودند تحویل دهیم.

نقش پل و سد در اقتصاد شرق استان

داوودیان تکمیل پل سد گلورد را اتفاقی مهم برای شرق مازندران توصیف می‌کند و می‌افزاید: ساخت این پل صرفا از نظر ایجاد مسیر دسترسی برای ساکنان روستاهای بالادست سد حائز اهمیت نیست. بلکه نقش مهم این پل در دو محور مهم اقتصاد استان یعنی کشاورزی و گردشگری نیز بسیار برجسته است. با بهره‌برداری از این پل، امکان آبگیری کامل سد گلورد فراهم می‌شود و کشاورزان شرق مازندران می‌توانند از فصل زراعی آینده با خیالی آسوده‌تر برای تأمین آب کشتزارهای خود فعالیت‌شان را آغاز کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح می‌کند: یکی دیگر از پیامدهای مثبت ساخت این پل، ایجاد یک جاذبه کم‌نظیر گردشگری در منطقه با چشم‌اندازی منحصربه‌فرد است.

پل گلورد بر فراز دریاچه مخزن سد گلورد می‌تواند یک موقعیت استثنایی برای جذب گردشگران به شرق مازندران باشد که استاندار مازندران نیز بارها به این ظرفیت و ضرورت بهره‌گیری از آن برای رونق گردشگری منطقه اشاره کرده است.

به گزارش ایرنا، ساخت سد گلورد که ۱۰۷ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب دارد سال ۱۳۸۸ آغاز شد و سال ۱۳۹۶ عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات سد پایان یافت. اما به دلیل زیر آب رفتن راه ارتباطی ساکنان حدود ۶۶۰ روستای بالادست این سد در صورت آبگیری کامل، آبگیری موقت و ۲۰ درصدی آن تا زمان ساخت جاده جایگزین در دستور کار قرار گرفت.

ساخت این پل بزرگ به عنوان بخشی از جاده جایگزین روی دریاچه مخزن سد گلورد نیز به منظور ایجاد راه ارتباطی ساکنان مناطق بالادست سد و آبگیری کامل سد از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت و طی دو سال اخیر با تأمین اعتبارات مورد نیاز سرعت اجرای طرح شتاب بیشتری گرفت. این پل با ۳۰۰ متر طول و ۱۲ متر عرض علاوه بر این که طویل‌ترین پل شمار کشور محسوب می‌شود جزء پنج پل طویل و مرتفع کشور هم به شمار می‌رود.

سد گلورد علاوه بر رفع کمبود آب ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران، برای تأمین آب آشامیدنی مردم پایین‌دست نیز اثرگذار است. این سد در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد. این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن، ساخت نیروگاه برق‌آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.

به گفته مسوولان قرار است رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به مازندران که احتمالا پاییز امسال انجام خواهد شد، از نزدیک از این طرح بازدید کند.

ساخت این پل فلزی که دومین نمونه پل فلزی بزرگ زیرقوسی کشور محسوب می‌شود توسط شرکت ماشین‌سازی اراک در حال انجام است. با آبگیری کامل سد گلورد، آب ذخیره شده در سد گلورد با اجرای ۲۳۰ کیلومتر کانال، ۱۰۰ کیلومتر زهکش و ۲ سد انحرافی، حدود ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شرق مازندران را سیراب می‌کند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.